torsdag, maj 16, 2013

Från Fisksätra till jihad i Syrien


Den 8 maj publicerade Facebookanvändaren Abu Salman från Sverige ett fotografi på sig själv i stridsmundering, helt i svart med ansiktet täckt av en keffiyeh, och hållande den flagga som förknippas med al-Qaida. Publiceringen mötte snabbt gillande från den svenska jihadistkanalen på Facebook Ghuraba Syrien. I en kommentar till bilden – skriven utan svenska tecken – gav Abu Salman också en stämningsbild från Syrien och uppmuntrade andra att följa efter:
"Det ar izza mina broder, izza wallahi, flaggor som denna finns overallt, och inte en enda kaffir kan tala ut eller saga emot.

Islam praktiseras har sa som ska och bor praktiseras.

Sa skynda pa broder, ni missar ut pa otroligt mycket beloning som vantar hos Allah subhana wa ta'ala, in sha Allah"
Bakom användarnamnet Abu Salman står Akar Saman Ali, född 1989 av irakisk familj och bosatt i Stockholmsförorten Fisksätra.

Abu Salman har förekommit på bloggen flera gånger tidigare. Den 15 oktober 2011 berättade jag att han stod registrerad som ägare till en extremistisk sajt. Den 30 oktober 2011 avslöjade jag att han hade fixat svenskt boende till en av Norges mest ökända jihadister, Mohyeldeen Mohammad, som då planerade att flytta till Sverige. Samma dag citerade jag hans syn på jihad (och hans förtäckta hot mot undertecknad "Må Allah döda honom"):
"Bröder/systrar, jag kan vara ärlig här, jag älskar Jihad Fisabeelilah och jag anser att alla som kämpar för att upphöja Allahs ord, establisera Allahs sharia, hjälpa dem förtryckta muslimerna och våra systrar som våldtas är sanna män av denna förnedrade ummah som förtjänar att försvaras med ord så gott det bara går. Jag kan klistra in och visa er hundratals hadither på statusen av en som krigar för Allahs skull, men jag har varken tid eller utrymme för att skriva sådant här och nu. Jag vill endast motsäga denna gris som falskt anklagar mig för att vara någon sorts farlig och blodtörstig terrorist som vill rekrytera bröder till krig.

[...]

Jag har varken problem med polisen eller mukhabarat(SÄPO, underrättelsetjänsten) alhamdulilah och dem har aldrig behövt ringa mig alhamdulilah, men denna smutsiga gris verkar vilja skapa problem för mig, må Allah döda honom, Allahuma Amin.

[...]

En annan sak mina bröder och systrar, jag har lärt mig en läxa från det här och jag, eran svaga broder i Islam vill ge er alla ett råd. Gillar ni Jihad och gillar ni Usama ibn Laden osv så ok, men skrik inte ut det på gatorna, lägg inte upp Jihad material på eran FB och om ni har det så ta bort ALLT och lägg aldrig upp något sånt igen. Vi måste vara smarta in sha Allah, vi måste jobba mer och snacka mindre och enligt mig så är dem flesta som lägger upp Jihad material på FB ”attention seekers”, det är inte många av dessa individer som skulle våga åka ner och göra det som dem ser på alla videoklipp på mujahideen osv."