fredag, mars 16, 2012

Svenska islamister vill bränna Obamadocka på Sergels torg

Fredagen den 23 mars planeras en demonstration i Stockholm mot de internationella trupperna och för "martyrerna" i Afghanistan. Demonstrationen ska enligt planen hållas på Sergels Torg klockan 14 och efter en timme – efter eftermiddagsbön – tåga mot Amerikanska ambassaden.

"Inshallah vi skall försöka göra en stor demonstration med Allah's hjälp för Alla shuadah [martyrer] och oskyldiga människors kan vi ej vara tysta längre", heter det i uppropet.

En film på Youtube marknadsför demonstrationen.



Filmen är upplagd på Youtube av användaren Alghurabaamedia, som är en av ganska få nutida svenska spridare av ren jihadpropaganda (även med egentillverkad svensk text). Samme användare spred tidigare propaganda öppet på motsvarande Facebokkonto, numera dock nedsläckt. Hans konto på Youtube rymmer för närvarande 192 filmer, varav åtskilliga är jihadistiska kamphymner och predikningar av al-Qaidas ideolog Anwar al-Awlaki.

De martyrer ("shuadah") som omnämns i demonstrationsuppropet är med andra ord troligtvis inte vilka oskyldiga civila som helst. Tvärtom nämns ju de "oskyldiga" på egen plats i uppropet. Mycket pekar snarare på att man vill demonstrera för de talibaner, jihadister och stamkrigare som bekämpar den internationella insatsen. I praktiken är det i så fall en demonstration för dem som skjuter på svensk trupp.

Såväl demonstrationens arrangör som hans medhjälpare tycks dessutom ha en radikal religiös och politisk profil som snarast ligger närmare talibanerna än det internationellt erkända styret.

Kanske ska man därför heller inte förvånas över de iögonenfallande planerna för demonstrationen. Arrangören ber om hjälp med evenemanget och berättar om planerna på dess Facebooksida. Bland annat tänker man bränna dockor av president Barack Obama och den amerikanska flaggan.
"...jag behöver hjälp med att organisera upp denna demonstration, Om ni visste så är det inga organisatörer som hjälper oss med nåt. Allt har jag fått ringa runt och be om hjälp. Jag har 3 småbarn, den ena fick jag åka till barnakuten igår för att kolla så att nackkotorna inte var brutna. Alhamdullillah det var de inte, Jag är stressad och sliten och behöver hjälp med att styra upp demonstrationen. Vi har inga talare eller funktionärer etc. Broder Deeq Qanyare som inte ens är afghan har hjälp med mycket, Jag skäms över vissa afghaner som säger inshallah men gör ingenting.  
Broder Sadat sidiqi i fisksätra har lovat att ställa upp. jag har ringt media att komma, bland annat metro, vi väntar på DN skall säga något också. Jag väntar besked om mitt tillstånd för demonstrationen. Jag har väntat på att dialogpolisen skall ringa mig angående flaggbränning av amerikanska flaggan och Obama dockor som jag ber bröder och systrar att fixa.  
Dessutom vet jag att tryckerier är dyra att ordna stora fina färgade bilder på stora banderoller. Jag tycker att ni som är med på att styra upp demonstrationen kan hjälpa med att ordna stora tygbitar på 2-3 meter långa och 50-60 centimeter bredda som vi skall hänga ner för grindarna ovanför plattan. Om någon känner sig utmanad att stå inför 1000 tals personer för att hålla talan är ni välkommna,  
Jag skall dels skriva ett tal på svenska och en på engelska som vi skall ha vid ambassaden. Min engelska är begränsad men jag gör ett försökt. Dessa tal måste räcka i 2 timmar och då vet ni hur svårt det blir att göra det!! Snälla om ni kan hjälpa till hör av er till mig via mobilen. jag ger den via privat mail!!"
En kommentar på Facebooksidan antyder vartåt det barkar:

Detta kan bli sevärt. Åtminstone för MUST och Säkerhetspolisen.

Uppdatering 17/3 22.45:


Ett dygn efter ovanstående avslöjande publicerar Alghurabaamedia/Deeq Qanyare en ny, till svenska översatt, jihadhymn: "Älskare av jihad".



Det råder knappast några tvivel om vilken inriktning de har, arrangörerna till demonstrationen den 23 mars.

Uppdatering 18/3 10.50:

Deeq Qanyares profilbild på FB
Användaren Alghurabaamedia/Deeq Qanyare, som med all sannolikhet är en och samma person (en somalier bosatt i Sverige), och som är en av arrangörerna till demonstrationen kommande fredag, och som alltså vid sidan om detta distribuerar ansenliga mängder jihadpropaganda, anklagar nu undertecknad för att sprida islamofobi och hat, något han påstår i en kort snutt på Youtube.

Klippet har titeln "Stoppa Islamophobia bloggen gudmundson" och består av stillbilder och textraderna "Varning! Denna blogg är islamofobisk", "en spridare av islamofobi gudmundson" samt uppmaningen "anmäl bloggen".



Alghurabamedia/Deeq Qanyare skriver i samband med Youtubeklippet:
"Abu Said Al-Khudri sade: Allahs Profet sade: "Vem som helst av er som märker något ont, skall rätta till det med sin hand. Om han inte kan det, skall han rätta till det med sin tunga. Om han inte ens kan göra det, skall han göra det i hjärtat [genom att betrakta det som dåligt], för det är den lägsta graden av tro." 
Svenska hatspridare! 
gå och anmälla bloggen  
http://gudmundson.blogspot.se/ 
facebook event 
http://www.facebook.com/events/325094700882219/"
Youtubesnutten är postad på demonstrationens Facebooksida.


Anledningen till anklagelsen tycks vara att jag uppmärksammat den planerade demonstrationen kommande fredag, påtalat evenemangets koppling till jihadism och belyst planen att bränna en docka av president Obama (samt, för övrigt, belagt varje enskilt påstående med citat direkt från källorna). Hur detta gör undertecknad till "lögnare", "hatspridare" och "islamofob" är oklart.

Anklagelsen om islamofobi ingår snarare i en taktisk tradition som dessa extremister vanligen använder: de utmålar sig själva som representanter för islam (trots att de är extremister och sekterister) och påstår att kritik mot dem är förakt för hela religionen. Taktiken stämmer överens med den salafistiska världsbilden, som gör gällande att salafismen inte är någon extrem tolkning, utan tvärtom beskriver den egna sekten som "sann" islam.

Uppdatering måndag 19/3 kl 22.45:

Facebook-sidan och Youtube-reklamen för demonstrationen har släckts ner. Facebookkontot 'Deeq Qanyare' har raderats. Även de två andra Youtube-klippen som nämns ovan är 'removed by the user'. Huruvida det blir någon demonstration är okänt.