torsdag, augusti 21, 2008

Wow. Carlos och Lelle. Igen.


Bilden ovan gjordes av min klasskamrat Johan. Vi gick i högstadiet tillsammans, och han blev senare bankrånare i Militärligan, som ju till stor del var uppvuxen i Leksand. Bilden gjorde han med automatgevär i materialet plexiglas, inne i ett bankkontor mitt under pågående rån. Snacka om att spela Allan. Men Militärligan var Sveriges bästa rånare vid den tiden, och kunde väl kosta på sig lite attityd.

De satt på kåken länge, grabbarna, och jag hade ju hoppats att de bättrat sig. Jag hoppas fortfarande Johan har det, han är inte nämnd i dagens nyhet i vilket fall. Den handlar om mord och om Carlos och Lelle, två bröder. Den yngre, Lelle, gick i klassen under mig, och den äldre drev den kampsportsklubb min mor alltid tyckte att jag borde gå med i - jag var ju klent byggd och borde lära mig självförsvar. Visst. Man ska alltid lyssna på sin mors råd, för då kan man bli bankrånare och misstänkt mördare i Polen.

P3:s radiodokumentär med Lelle är den bästa berättelsen om ligan hittills, som jag har tagit del av. Lyssna! Och håll tummarna.