fredag, augusti 01, 2008

De una nota

När Brasiliens kulturminister och Israels premiärminister, på samma dag, deklarerar avgångar kan det bara bli musik på SvD:s ledarsida.

I onsdags meddelade Gilberto Gil, bossanovalegendaren från 1960-talets inflytelserika brasilianska Tropicália-rörelse, att han efter fyra och ett halvt år avgår från posten som vänsterregeringens kulturminister. ”Jag lämnar politiken för att kunna ge mer tid åt mina artistiska strävanden”, sade Gil. ”Det känns som om jag har gått varvet runt och vill flytta på mig själv. Jag har känt ett stort tryck på min konst, ett tryck som bara blivit större.”

Vi kan skratta, för det är inte precis en fråga om liv eller död vem som för närvarande styr över Brasiliens kulturbudget. Tvärtom stämmer det väl med den bild vi har. Precis som bossanovan tassar Gil vidare. Lätt på foten.

Det är inte på alla platser på jorden man kan ha samma förhållningssätt till politiken.