fredag, juli 04, 2008

Mästaren och ett par margaritas

Det finns alltid en mästare som du kan lära av.

Jag läste ett par terminer filmvetenskap, exempelvis, och hade vansinnigt mycket utbyte av det. Sedan stoppade någon (säkert min bror) François Truffauts "Samtal med Hitchcock" i händerna på mig, och jag insåg att allt jag lärt mig på universitetet överskuggades med råge av ett par timmars läsning. Läs den boken, och du kan allt du behöver om film.

Nu har Gunilla Kinn, frilans och stringer i New York, gjort sin motsvarande blogghandbok för frilansande journalister. Det är obligatorisk läsning för alla som drömmer om journalistik.

"Din uppgift är att lösa ett problem för en redaktör som behöver material, inte i första hand att själv uttrycka dig."
Skatta er lyckliga som kan få all denna kunskap i ett blogginlägg!