söndag, december 30, 2007

Jag bryter ny mark, neråt

Den som bara ska läsa en text idag, och inte läser min på SvDs ledarsida om Fittbyxor, är dum i huvudet.

I augusti deltog jag i kursen ”Fittbyxor – en kurs i frirörelse och frigörelse” som anordnades av Malmö fria kvinnouniversitet i samarbete med konstnären Åsa Ståhl. Fyra dagar ägnades åt att designa, diskutera och sy byxor som underlättar för dem med fitta att stå upp och kissa.

Nej, det gjorde jag förstås inte. Verksamheten vid MFK är könsseparatistisk, fast med begrepp från queerteorin, varför bara de som ”definierar sig” som kvinnor är välkomna. Således hade det varit omöjligt för mig att ta del av den ”vätskedrivande buffé”, och en därefter följande ”gemensam kissaktion ute i det fria”, som avslutade fyradagarssymposiet.
Hoppas Nyamko Sabuni förlåter mig. Jag gillar ju henne.

Förresten. En läsartävling: hur säger man att folkpartister är mjukbrallor och sittkissare utan att rakt ut skriva det?