söndag, november 18, 2007

Dagens citat

Som skribent får man alltid elakartad kritik, oavsett ämne som avhandlas, om att man inte borde skriva om sådant man inte begriper. Man kan skriva om fotboll, inrikespolitik, kebab, eller en ny roman - men skäll får man garanterat för att man "inget förstått". Den här gången är det helt sant, dock. Jag hajar inte ett smack.

Men anledningen till dagens citat är att jag, trots behållning av exempelvis Brian Greenes The Elegant Universe, inte känt mig tillfreds med strängteorin. Nu har en surfande snubbe utanför det vetenskapliga etablissemanget, Garrett Lisi, lanserat ett utkast till en ny Grand Unifying Field Theory of Everything, eller vad det heter, som ska vara enklare. Vi håller tummarna. The Daily Telegraph har skrivit upphetsat om teorin, och det finns en förklarande filmsnutt från New Scientist, men det lär inte hjälpa mig, även om jag tycker mönstren känns svagt bekanta från sextiotalets musikscen eller något rus jag genomgått. An Exceptionally Simple Theory of Everything heter det hela. Kom ihåg var ni läste det först.

All fields of the standard model and gravity are unified as an E8 principal bundle connection. A non-compact real form of the E8 Lie algebra has G2 and F4 subalgebras which break down to strong su(3), electroweak su(2) x u(1), gravitational so(3,1), the frame-Higgs, and three generations of fermions related by triality. The interactions and dynamics of these 1-form and Grassmann valued parts of an E8 superconnection are described by the curvature and action over a four dimensional base manifold.