fredag, maj 25, 2007

På Savoy

Jag var på blixtvisit i Malmö igår, för att skriva om Svenskt Näringslivs framtidsmöte. Texten kom att bli ett slags naturlyrik, som jag i normalfallet inte brukar hänge mig åt.

I fonden reser sig den imponerande Turning Torso, byggnaden som ser ut att vara i rörelse. När jag betraktar den undrar jag hur det kan funka. Påfrestningarna måste vara enorma, både från konstruktionen i sig och från det öppna havet. Och ändå denna eviga rörelse. Torson måste ha en fantastisk ryggrad.

Det är naturligtvis ingen slump att Svenskt Näringsliv förlagt sitt framtidsmöte till Malmö. Under promenaden från järnvägsstationen till mässhallarna slås man av nybyggarandan i området. Kranarna tornar upp sig överallt. På varannan gata står jobbare och dirigerar tunga fordon. På de gamla magasinsbyggnaderna skyltas med företagslogotyper jag inte tidigare kände till. Här ligger Malmö högskola med dess satsning på högteknologi. Och här i hamnen möter Sverige Europa.
Jag blir lika betuttad varje gång jag är i Skåne. Tyvärr var schemat tajt, så det var med nöd och näppe jag hann kasta i mig en Kronenbourg och en Gammeldansk på underbara klassikern Savoy (som nuförtiden drivs kompetent under baneret Café Le Fil Du Rasoir). Där ska jag sitta längre nästa gång.

Lika förtjust är jag nog inte av den nya loggan för Fri företagsamhet. I mina ögon ser det mest ut som något slags abnormt ljumskbråck.

Jag antar att det är en uppdatering av den gamla bilden där gubben var sysselsatt med att försöka bryta sig ur den ring han nu står ovanpå. Men hur många kommer ihåg den?

Min gissning är att kidsen kommer att reagera: Fri företagsamhet = hängpung.