lördag, maj 05, 2007

Gitmo-svensken: Jag deltog i Jihad

Sedan i höstas sitter en man fängslad på Guantanamo Bay som enligt amerikanska underrättelser värvades till den internationella terrorismen under de tre år han bodde i Sverige. Mannen ska ha blivit uppmuntrad av en imam i Sverige att resa till Afghanistan för att utbildas i Al Qaidas träningsläger i Khalden, för att senare bli verksam terrorist med gruppen Al Ittihad al Islami i Somalia. Hans karriär ska ha krönts av att han utsetts till Al Qaidas man i Djibouti.

"Svensken" erkänner nu att han deltagit i Jihad - det heliga kriget.

På fredagen publicerades protokollet från den militärtribunal - The Combatant Status Review Tribunal - som avgör om Gouled Hassan Dourad, alias Guleed Hassan Ahmed, är att betrakta som stridande fiende till USA. "Svensken" vägrade att närvara under förhandlingarna men lämnade ett skriftligt uttalande som hans representant läste upp.

Anklagelserna mot "svensken" summeras i protokollet. USA menar att han med terroristgruppen Al Itihaad Al Islamiya deltagit i planering och genomförande av terroristdåd - bland annat mord på etiopier och människor som samarbetat med Etiopien, och att han varit Al Qaidas representant i Djibouti.

§ A. Fången rekryterades av en erfaren Al Qaida-medlem som 1988 deltog i bombdådet mot amerikanska ambassaden i Kenya och i attackerna 2002 i Mombasa i Kenya. Denne erfarne Al Qaida-medlem ansåg sig vara Al Qaidas ledare på Afrikas Horn.

§ B. Fången har identifierats som en framstående medlem i Al Ittihad Al Islami.

§ C. USAs Department of Homeland Security har listat Al Ittihad Al Islami som terroristorganisation.

§ D. Terroristorganisationen Al Ittihad Al Islami led ett betydande nederlag när fången och tre andra individer greps.

§ E. Under 2004 var Al Ittihad Al Islami på Afrikas Horn knutet till Al Qaida, och hade direkt kontakt med Al Qaida-medlemmar i Pakistan.

§ F. Fången var en vältränad krigare som övat gerillakrigstaktik, sprängmedelshantering och prickskytte under det tidiga 90-talet i området på gränsen mellan Afghanistan och Pakistan. Fången tränades senare i ett läger i Lugh i Somalia, som drevs av Al Ittihad Al Islami.

§ G. År 2002 deltog fången i terroristoperationer med Al ittihad Al Islami - bland annat mördades etiopiska medborgare och individer som antogs samarbeta med Etiopien.

§ H. Fången utsågs till Al Qaidas ledare i Djibouti.
(min övers.)
"Svensken" nekade i sitt skriftliga uttalande till delar av anklagelserna, men erkände villigt att han deltagit i Jihad - det heliga kriget.
Ang. § B. Jag är inte medlem i Al Ittihad Al Islams jihadist-gren. Dock stred jag vid deras sida i det heliga kriget mot etiopierna - vilket jag är i min fulla rätt att göra.

Ang. § E. Jag greps och internerades 2004. Men inte heller före 2004 hade Al Ittihads koppling till Al Qaida någon betydelse, eftersom jag ju inte var medlem i Al Ittihad, och inte hade någon som helst kunskap om denna koppling.

Ang. § F. Min träning syftade helt och hållet till att jag skulle strida i Somalia - men inte emot amerikaner. Jag har aldrig tränats i lägret i Lugh i Somalia. Varför skulle jag behöva tränas i Somalia om jag redan hade utbildats i Afghanistan?

Ang. § G. Jag deltog aldrig i Al Ittihad Al Islamis operationer mot etiopier i Mogadishu. Det förekom inga sådana operationer. Om medlemmar i den etiopiska militären kom till Mogadishu försvarade jag mig mot dem. Det är min rätt som somalier. Men det är emot min religion att strida mot civila.

Ang § H. Det stämmer inte att jag utsetts till Al Qaidas ledare i Djibouti.
(min övers.)
Påståendet att "svensken" varit medlem i Al Qaida är tidigare helt okänt. Uppgifterna som nu framkommit är dock till stor del kända sedan tidigare (hela protokollet från "svenskens" Combatant Status Review Tribunal finns som pdf-fil). Tidigare har hans biografi tecknats på sid. 14 i dokumentet High Value Terrorist Detainee Biographies (pdf).

Wikipedia beskriver "svensken" utförligt.
Gouled Hassan Dourad (born 1974) is a Somali-born terrorist who is currently under United States detention at the Guantánamo Bay detainment camp on Cuba.

According to the United States Director of National Intelligence, Gouled was the head of the Mogadishu-based facilitation network of al-Itihaad al-Islamiya (AIAI) members that supported al-Qaeda members in Somalia. Gouled was a member of a small, selective group of AIAI members who worked for the East African al-Qaida cell led by Abu Talha al-Sudani. Gouled's responsibilites included locating safehouses, assisting in the transfer of funds, and procuring weapons, explosives and other supplies. Gouled was privy to several terrorist plots under consideration by his AIAI cell, including shooting down an Ethiopian jetliner landing at an airport in Somalia in 2003 and kidnapping Western NGO-workers in Hargeysa, Somalia, in 2002 as a means to raise money for future AIAI operations. Following Gouled's arrest, AIAI terrorists on March 19, 2004, tried unsuccessfully to kidnap a German aid worker and murdered a Kenyan contracy employee in Hargeysa.

Gouled was born in Mogadishu, Somalia. When the Somali Civil War erupted in 1991, his parents sent him to Germany where he lived in a refugee camp. He traveled to Sweden and gained asylym there in 1993. In 1994 he attempted travel to the United States but was turned back in Iceland because of his fraudalent passport. While in Sweden, Gouled attented a Somali mosque, whose imam arranged for Gouled and his friend, future AIAI bombmaker Qasim Mohamed, to train in Afghanistan before joining the Somali war effort. Gouled trained at the Khalden camp in weapons and explosives from January through October 1996, and at another camp in Khost in assassination techniques for several months. By late 1996 he returned to Somalia.

Gouled became a member of AIAI in 1997 out of a commitment to support the Somali war against Ethiopia and to win the Ogaden region of Ethiopia back to Somalia. He fought against the Ethiopians in Ogaden off and on from 1997 to 2002 and trained AIAI fighters. He allegedly became associated with al-Qaeda because its members were in Somalia and his AIAI cell supported the al-Qaeda. Gouled was introduced to Abu Talha al-Sudani, who came to Mogadishu to hide following the Mombasa attacks in November 2003, in early 2003 by his AIAI cell leader. Gouled was recruited to work for al-Sudani, in part, because he had trained in Afghanistan: spoke Arabic, English, some Swedish and Somali, and had a high-school eduction.
Militärtribunalen har ännu inte beslutat om "svensken" fortsättningsvis ska betraktas som stridande fiende.