fredag, april 27, 2007

Svensk koppling?

Stefan Wisniewski pekas ut som den som egentligen mördade den västtyska statsåklagaren Siegfried Buback 1977.

Det ringer en klocka.

Har inte den grabben varit i Stockholm?

Rätta mig gärna om jag minns fel, för jag har inget exemplar av boken Kommando Holger Meins i närheten, men var inte Stefan Wisniewski den sjunde, länge okände, medlemmen av just Kommando Holger Meins? Killen som inte var med inne i västtyska ambassaden under själva ockupationen eller sprängningen? Killen som delade ut terroristernas krav i nyhetsbyråernas brevlådor? Killen vars insats gett upphov till omfattande spekulationer om lokala medarbetare till den tyska terrorcellens aktion i Stockholm? Killen som bara försvann ut genom Sveriges gränser samma dag?

Minns jag fel? Och om jag minns rätt - är det någon som tror att våra gränskontroller är bättre idag?

Uppdatering:

Jag minns rätt, påpekar en läsare.

Stefan Wisniewski var den sjunde terroristen i dramat på västtyska ambassaden i Stockholm. En mördare vi kunde ha tagit.