måndag, februari 19, 2007

Ny kolumn - lille storebror


Min nya kolumn i Svenska Dagbladet handlar om storebror - alltså den del av samhället som bevakar medborgarna. Jag kastar ut tanken att storebror kanske inte är tillräckligt stor, och att de övervakningsinsatserna som nu diskuteras kanske kan ge något gott.

I artikeln refererar jag till några saker som kanske inte är allmänt kända, och detta inlägg är tänkt som tips om vidareläsning (efter att ni läst kolumnen på SvD, skickat beröm till redaktören, klickat på annonserna, köpt lösnummer, etcetera, så att han kanske erbjuder mig sommarvik, alltså).

Jag har tidigare här på bloggen funderat lite på hur det kunde komma sig att vår säkerhetstjänst valde att bevaka Bektasevic, givet att han rimligen inte ännu blivit terrorist när övervakningen inleddes. Texten Bektasevic och integriteten var mitt första försök att gå in i problematiken.

På internet använde Bektasevic en pseudonym - vilken jag avslöjade i texten Bektasevics hemliga liv på internet. Men det var på intet sätt så att han kunde identifieras som någon slags propagandacentral, till skillnad från exempelvis terroriststämplade svensken Mohamed Moumou, som liksom hade den egna adressen utskriven på hatpropagandan. Moumou, förresten, ska ha försvunnit, läste jag nånstans. Man har inte kunnat nå honom för att berätta att han är terroriststämplad av FN. Om han har internet så kan han läsa min sammanställning Terroranklagelserna punkt för punkt.

Nå. På den här länken finns allt jag skrivit om Mirsad "Maximus" Bektasevic.

Texten gör sedan en ganska fräck, erkänner jag, vändning till att handla om de svenskar som antas ha stridit för islamisterna i Somalia. Men inte helt orättvis. Al Qaida samarbetar med Islamiska Domstolarnas Förbund, vilket jag berättat bland annat i Gripen islamist berättar: Al Qaida i Somalia.

den här länken finns allt jag skrivit om Somalia - det har blivit en del.

Den som fortfarande inte läst att en fånge på Guantanamo, Gouled Hassan Dourad, har bott i Sverige kan börja med mitt ursprungliga avslöjande Okänd svensk på Gitmo. Och den som inte kände till att en svensk är högt uppsatt i Islamiska Domstolarnas Förbund kan läsa Svensk Islamistledare flydde Somalia, och Svenska stödet till jihadisterna i Somalia.

Nå.

Jag återkommer säkert i frågan. Läs nu Svenskan!