fredag, februari 16, 2007

Fri television

Hey.

Det är ju fredag.

Eftersom läsekretsen gick igång på min ganska roliga, om jag får säga det själv, text om Operation Entebbe/Thunderbolt tänkte jag att det kunde vara på sin plats med lite filmklipp om saken.

Med det geniala publiceringsverktyget SplashCast kan man gratis sätta ihop enskilda klipp från exempelvis YouTube till en sammanhängande ström. Som att göra en kanal av enskilda program, typ.

Så på min kanal visas nu den timslånga dokumentären Operation Thunderbolt - the Entebbe rescue mission.

Min andra film visar delar, sammanlagt omkring 20 minuter, ur den israeliska spelfilmen Mivtsa Yonatan från 1977, som baseras på händelsen. Filmen nominerades på sin tid till en Oscar. Klaus Kinski spelar terrorist. Cheesy musik med mycket wah-wah.

Raid on Entebbe, med Charles Bronson (som ju egentligen hette Charles Buchinsky, var han också del i världskonspirationen?), har jag tyvärr inte hittat några klipp ifrån.

Nå.

Det är inte alla gånger dokumentära skildringar faktiskt slår den bearbetade fiktionen, men den här gången var verkligheten, helt enkelt, tuff som en actionrulle.

Det är fredag, som sagt. Dags att koppla av.

Hur länge filmerna ligger kvar vet jag inte. Det beror dels på YouTube, dels på mitt gratiskonto på SplashCast. Passa på medan det varar.

Uppdatering:

Bägge filmerna ovan finns nu, tillsammans med en serie andra program, i min hypermoderna bläddringsbara tvkanal.