torsdag, december 28, 2006

Sveriges mäktigaste

Idag publicerar Aftonbladet sin lista över landets 100 mäktigaste personer. Jag är en av de 48 jurymedlemmar som nominerat 30 namn vardera, varefter Aftonbladets politiska reporter Irene Beertema (ni vet väl att hon är gift med gamle MUF-ordföranden Gunnar Strömmer?) sorterat.

Fredrik Reinfeldt ansågs mäktigast, och det är ju logiskt, givet statsministerns starka roll i Sverige (tidigare år har Göran Persson hamnat högst). Maud Olofsson kom förbluffande högt, med tredje plats. Aftonbladet uppmärksammar också att andelen proffstyckare ökat på listan. Något som inte är mitt fel - på min lista dominerade politiker, affärsmän och företagsledare.

Min lista över de 30 mäktigaste:

1 Fredrik Reinfeldt, m
2 Anders Borg, m
3 Carl-Henric Svanberg, Ericsson
4 Wanja Lundby-Wedin, LO
5 Carl XVI Gustaf
6 Stefan Ingves, riksbanken
7 Stefan Persson, HM
8 Jacob Wallenberg, Investor
9 Sven-Otto Littorin, m
10 Ingvar Kamprad
11 Leif Johansson, Volvo
12 Michael Treschow
13 Marcus Wallenberg, SEB
14 Pär Nuder, s
15 Carl-Johan Bonnier
16 Conni Jonsson, EQT
17 Fredrik Lundberg
18 Cristina Stenbeck
19 Christer Gardell, Cevian
20 Björn Savén, Industri Kapital
21 Urban Bäckström, Svenskt Näringsliv
22 Torbjörn Larsson, DN
23 Mats Berg­strand, DN
24 Margot Wallström, EU, s
25 Annika Falkengren, SEB
26 Maud Olofsson, c
27 Lars Leijonborg, fp
28 Göran Hägglund, kd
29 Marita Ulvskog, s
30 Antonia Ax:son Johnson
Min lista sattes ihop för en månad sedan, och det kan väl vara värt att notera bristen på socialdemokrater. Det beror naturligtvis på att efterträdarfrågan inte är löst i partiet, och inte på att (s) är maktlöst. Per Nuder hamnar högst av sossarna i kraft av att han faktiskt chefar över oppositionens ekonomiska politik.

De enda journalisterna som finns på min lista har inte hamnat där som proffstyckare. Den ena sätter en stor del av den politiska dagordningen i landet genom att styra DN Debatt, den andra styr DN och har tidigare lett alla andra viktiga tidningar och tv-kanaler, typ, och har annars ett personligt nätverk som gör det just nu.

När jag tittar på listan nu känns det som att Urban Bäckström hamnat lite högt, men i övrigt känns det solitt. Kungen är den på listan som gör minst av sin makt. Och det är väl klokt.