tisdag, december 19, 2006

Liberal film på riktigt

Intressantaste skvallret om den borgerliga bloggosfären just nu: hos reklambranschtidningen Resumé, i artikeln och i kommentarsfältet.

Nytillkomne liberala bloggaren Martin Borgs har tydligen hjälpt till med researcharbetet i den dokumentär om Folkpartiets dataintrång, Spionskolan, som produktionsbolaget Laika gjort åt SVT. I kommentarsfältet pekas en annan liberal bloggare ut - Johan Ingerö - men sanningshalten i det har vi ju ingen aning om.

Facket rasar. Ska människor som inte är journalister kunna få jobba med journalistik? Ibland undrar jag varför jag betalar till det där förbundet. Först a-kasseprotester, nu detta.

Jag vill minnas att dokumentären vara ganska kritisk mot Fp. Och skulle tro att Borgs och Ingerös insatser gjort att kritiken blivit vassare än brukligt. Den politiska kompetensen står inte högt i det normala svenska produktionsbolaget. Jag vet, för jag har själv varit anställd en period just för att hjälpa till med sånt i ett annat bolag. Att våra borgerliga bloggröster påverkat dokumentären till det mjukare har jag svårt att tro.

I vilket fall är det glädjande att se att allmänna opinionsbildare, som man kan knyta ideologiskt till det ena eller det andra blocket och partiet, inte tycks vara partilojala till varje pris. Sanningen går före partiet. Så ska det vara.

(ps: Ingerö har skrivit ett blogginlägg om varför han har bloggpaus, missa inte!)